Product added to basket

PRESSEMEDDELELSE

Løgismose Meyers, d. 31. maj 2022

Årsregnskab:

Løgismose Meyers gik frem på top- og bundlinje i nyt corona-år

I endnu et regnskabsår præget af corona-nedlukninger kom Løgismose Meyers ud af året med omsætningsvækst og et plus på driften. I det nye regnskabsår vil fødevarevirksomheden accelerere sine investeringer i den grønne og den digitale omstilling, fortsætte sine bestræbelser på at gøre velsmagende, bæredygtige fødevarer tilgængelige for flere og konsolidere sin position som vært for frokosten på et arbejdsmarked i stærk forandring. 

Løgismose Meyers, der driver de to selvstændige selskaber Løgismose A/S og Meyers A/S, kom samlet ud af 2021 med en omsætning på 1,118 mia. kr. mod 1,073 mia. kr. året før. Driftsresultatet (EBITDA) steg til 36,8 mio. kr. mod 36,5 mio. kr. i 2020.

Løgismose A/S, der med regnskabsmæssig virkning pr. 1. januar 2020 fik eget cvr-nummer, kom ud af 2021 med en omsætning på 490 mio. kr. og et driftsresultat på 40,1 mio. kr. mod en omsætning på 463,5 mio. kr. og et driftsresultat på 42,5 mio. kr. i 2020.  Løgismose A/S opnåede en vækst i onlinehandlen på 34 %.

Meyers oplevede en mindre omsætningsvækst i et år, hvor landet ellers var nedlukket i 22 uger - dobbelt så mange uger som i 2020.

”Taget i betragtning at 2021 bød på dobbelt så mange nedlukkede uger som i 2020, så er jeg godt tilfreds med, at vi kommer ud af året med en samlet vækst i både omsætning og drift. Vi har gjort vores bedste for at navigere sikkert i en usikker tid, hvor vi har haft gavn af de erfaringer, vi på kort tid har høstet, siden pandemien i marts 2020 lukkede landet og dermed store dele af vores forretningsområder. Det har krævet massive omstillinger – ikke mindst digitalt – og jeg er virkelig stolt af den store indsats, vores medarbejdere i begge selskaber har præsteret,” siger adm. direktør i Løgismose Meyers, Jesper Uggerhøj.  

Et forenklet og reorganiseret Meyers blev grønnere og har fokus på fremtidens arbejdsplads

I Meyers blev virksomhedsstrukturen i 2021 forenklet, og den kommercielle organisation er i dag reorganiseret, så den i stedet for at være produktdrevet er centreret omkring kunderne. Derfor kan Meyers i dag betjene den samme kunde med flere produkter.

I 2021 var fokus – ud over den kontinuerlige madinnovation – primært på at investere i og forfine den kunderettede digitalisering. Derfor kan erhvervskunderne i dag bl.a. lettere administrere deres madordning via digitale kanaler, ligesom servicen er tilpasset en ny virkelighed, hvor flere medarbejdere arbejder mere hjemme. Via de digitale kanaler er det i dag også muligt for kunderne at bestille take-away. Og inden længe lancerer Meyers et digitalt kunderum, som skal være motor og samlingssted for den løbende dialog med og rapportering til kunderne.

”Måden, vi arbejder på, har på kort tid forandret sig, og derfor har vi i Meyers naturligvis tilpasset og digitaliseret vores service, så erhvervskunderne nu kan tilbyde deres medarbejdere at få frokost på hjemmearbejdspladsen. Netop fremtidens arbejdsplads er noget, vi ser på med udviklende øjne og vi har flere ting i støbeskeen,” siger Jesper Uggerhøj.

Lige siden grundlæggelsen af Meyers har man arbejdet for at udvikle en fælles madkultur i retning af højere kvalitet, mere velsmag og større ansvarlighed. I 2021 lancerede Meyers en ambitiøs bæredygtighedsstrategi, der konkretiserer bæredygtighedsindsatser inden for fem overordnede områder i arbejdet med en grøn omstilling. Det handler om klima, biodiversitet, havmiljø, rent grundvand, råvarer, formidling, holdningsdannelse og en række andre miljømæssige parametre. Og så er kokkene kommet på den grønne skolebænk.

”Vi har specielt på bæredygtighed investeret i at bygge en motor, som kan sikre, at vi har korrekt data på CO2-reduktion baseret på de råvarer, vi indkøber i alle vores køkkener. Det betyder konkret, at vi kan understøtte mange af vores kunder i rejsen om at reducere deres virksomheds CO2-udledning. Vi er også godt i gang med at opkvalificere alle vores kokke til at kunne drive en endnu stærkere bæredygtighedsagenda i vores køkkener,” fortæller Jesper Uggerhøj.

I 2022 har Meyers indgået et partnerskab med Jeudan, som dækker bredt på værtskab og mad i hele koncernen. Der er også for alvor kommet hul igennem i Aarhus med en god vækst, og så er der indgået samarbejdsaftaler med kunder som bl.a. Visma, Berlingske Media og Berlingske Hus, Hobbii og Københavns Kommune (rådhuset).

Meyers har aktuelt passeret niveauet fra før corona på antallet af daglige kuverter.

Løgismose retter fokus på onlinehandel, grøn omstilling og Nettos 3.0-butikker

I det nye regnskabsår vil Løgismose A/S investere yderligere i webshoppen, hvorfra salget i 2021 steg med 34 %. Og så skal det mangeårige samarbejde med Salling Group igen i år udbygges. Bl.a. i takt med, at Netto fortsætter udrulningen af deres 3.0-butikker.

”Ved at have flere koncepter i gryden har jeg store forventninger til, at forbrugere både kan handle flere af Løgismoses kvalitetsvarer i detailhandlen, købe vores high-end produkter på loegismose.dk og besøge vores butik på Nordre Toldbod. Vi har ligeledes investeret i vores fødevareproduktion på Fyn. Det har vi, fordi innovation, økologi og grøn omstilling skal gå hånd i hånd og resultere i velsmag, når forbrugerne handler Løgismose-produkter,” siger Jesper Uggerhøj.  

I år kommer der også en bæredygtighedsstrategi hos Løgismose, der bl.a. vil involvere mindre brug af plastik, udvikling af flere plantebaserede alternativer og mindre madspild.

På tværs af de to selskaber bærer forventningerne til 2022 præg af en tid, hvor historisk høj inflation og lav forbrugertillid vil påvirke fødevarebranchen. Alligevel er der optimisme hos Uggerhøj.

”2022 bliver ikke et år uden udfordringer, men jeg forventer igen, at vi øger omsætningen i begge selskaber og realiserer endnu et samlet driftsoverskud,” siger Jesper Uggerhøj.

--

Nøgletal for Løgismose Meyers

(DKK '000)

2021

2020

Omsætning

        1.118.215 

             1.073.113 

Driftsresultat (EBITDA) 

             36.752 

                36.543 

Årets resultat

           (23.245)

              (203.121)

 

Nøgletal for Løgismose A/S

(DKK '000)

2021

2020

Omsætning

          489.823 

               463.484 

Driftsresultat (EBITDA) 

            40.146 

                42.486 

Årets resultat

            24.828

                 26.121

 

Fakta:

  • Fødevarekoncernen Løgismose Meyers driver de to selvstændige danske fødevarevirksomheder Løgismose A/S og Meyers A/S.
  • Siden sammenlægningen af Løgismose og Meyers i 2015 har den danske fødevarekoncern øget sin omsætning med 32 % og investeret over 250 mio. kr. i nye koncepter, opkøb, danske arbejdspladser og digitale tiltag, der understøtter koncernens formål: At løfte kvaliteten af råvarer, mad og måltider i Danmark.
  • Ejerskab i Løgismose Meyers: IK Partners (51,5 %), Dansk Vækstkapital (4,8 %), tidligere og nuværende ledende medarbejdere (sammenlagt 43,7 %)

Om Løgismose Meyers

En koncern – to selvstændige virksomheder. Løgismose Meyers er en dansk fødevarekoncern, der arbejder mod et fælles mål om at bidrage til at højne niveauet af den danske madkultur.

Koncernen har i dag omkring 1.000 medarbejdere fordelt på en række forskellige funktioner og lokationer, hvoraf omkring 400 personer har en gastronomisk uddannelse bag sig som kok, bager, slagter, konditor, mejerist, sommelier eller lignende.

Løgismose blev grundlagt af Grønlykke-familien i 1965, mens Meyers-gruppen voksede frem fra begyndelsen af 1990’erne anført af den gastronomiske entreprenør, Claus Meyer. I 2015 kom de to fødevarevirksomheder i familie med hinanden med IK Partners som hovedaktionær.

Yderligere information, kontakt venligst

Lars Volle, partner hos LEAD Agency

Mobil: 50507413

Mail: lars@leadagency.dk